VĚDĚLI JSTE O ŠKOLNÍ JÍDELNĚ?

Na setkání Žákovského parlamentu 4. května 2017 přišla paní Radka Pollaková, ředitelka školní jídelny,a paní učitelka Daniela Šmídová.

Paní Pollaková nás informovala o tom, jak vypadá den ve školní kuchyni.

parlament-01

Zajímavé informace:

  • 500 jídel denně
  • Pracovní den od 6.00 do 15.00
  • Fyzická náročnost práce
  • Nároky na skloubení činností a koordinaci přípravy jídel podle toho, jak se které připravuje (např. pokud se jedno zapéká, druhé se musí vařit na sporáku)
  • Příprava jídelníčku podle předpisů, které jsou dané vyhláškou, trvá 2 – 3 dny.
  • Každý jídelníček je bodově hodnocen
  • Omezení financemi

Co je nutno dodržet při přípravě jídelníčku:

  • jedno jídlo se může opakovat až po dvou měsících (tedy 80 jídel, která je potřeba na dva měsíce vymyslet)
  • tzv. spotřební koš přesně udává maximální a minimální hodnoty a množství masa, ryb, mléka,
  • mléčných výrobků, tuků, cukrů, zeleniny, ovoce, brambor, luštěnin, masa rostlinného, vajec
  • vzhled, pestrost
  • např: vepřové maso smí být max. 4 x za měsíc, sladké jídlo 2 x za měsíc, smažené jídlo 1 x za měsíc,…
  • zásady zdravé výživy

Snaha ze strany ŠJ: používat čerstvé bylinky a česnek (ne pastovaný), opakovat nová jídla, která zaujala a chutnala

Návrhy ze strany členů parlamentu:

  • návštěva paní ředitelky ŠJ v jednotlivých třídách na začátku šk. roku, seznámit žáky s těmito informacemi, málokdo o nich ví a přemýšlí o nich
  • kniha připomínek (existují degustační listy – lze s nimi pracovat)
  • psát složení jídel, která mají nové a neznámé názvy – třeba na nástěnku, abychom věděli, co si objednáváme (nelze do automatu, krátký řádek na všechny informace)
  • vytvořit poster s těmito informacemi – jako počátek informovanosti
  • je možné někde nějak vyjádřit názor? Byly by vhodné např. degustační listy?

Návrhy ze strany ŠJ:

  • týden vaření podle receptů, které chutnají žákům a přinesou je
  • týden např. francouzské kuchyně,…

Podněty pro žáky ze strany ŠJ:

  • pozdrav nic nestojí, ale zlepšuje atmosféru, stejně tak i poděkování
  • nevracej jídlo, pokud jsi ho neochutnal, je to škoda, zkus to
  • neříkej „to není dobré“, ale spíše „mě to nechutná“ a snaž se říci i proč – a řekni to i v kuchyni.

Může to pomoci.

  • pokud máš výhrady k čemukoliv, řekni to ve školní jídelně – zpětná vazba vyjádřená slušně a zdvořile je to, co pomáhá
  • pokud řekneš, zda Ti jídlo chutnalo nebo ne, pak můžeme reagovat. Pokud to neřekneš, nic se tím nezmění.

Paní učitelka Daniela Šmídová připomněla projekt Skutečně zdravá škola, zmínila některé požadavky na ŠJ.
Např. přestat nabízet doslazované nápoje

Paní Pollaková poukázala na nutnost nabídky nápojů, kterou je vázána.
Návrh: vyzkoušet po určité období (14 dní až jeden měsíc) nenabízet doslazované nápoje, uvidí se.

Dále spolu budou komunikovat, jednou z věcí jsou degustační listy

Děkujeme paní Pollakové za návštěvu, ukázala nám věci, které jsou pro nás nové a s některými můžeme něco udělat i my. Chtěli bychom na toto setkání dále navázat.

Zapsala: Olga Matoušková, koordinátora ŽP

Tyto webové stránky používají cookies. V případě, že souhlasíte s jejich použitím, klikněte na tlačítko "Souhlasím" níže. Detaily, jak s Vašimi daty nakládáme, najdete na stránce Zpracování osobních údajů.